- co to jest CRBR
- kim jest beneficjent rzeczywisty
- kto i kiedy musi zgłosić beneficjenta rzeczywistego
- jakie dane niezbędne są do dokonania wpisu do CRBR
- jaka jest rola banku w weryfikacji beneficjenta rzeczywistego
Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) to jawny rejestr, który zawiera informacje o beneficjentach rzeczywistych określonych podmiotów gospodarczych.
Kim jest beneficjent rzeczywisty?
Beneficjentem rzeczywistym jest osoba fizyczna bądź osoby fizyczne, które bezpośrednio lub pośrednio sprawują kontrolę nad podmiotem gospodarczym. Przy czym udziałowiec musi posiadać co najmniej 25% udziałów lub akcji, albo co najmniej 25% ogółu praw i obowiązków w spółce, a w przypadku spółki prowadzącej działalność w zakresie udzielania kredytów lub pożyczek, co najmniej 10% udziałów lub akcji, albo co najmniej 10% ogółu praw i obowiązków w spółce.
CRBR został wprowadzony w Polsce w 2018 roku w celu zwiększenia bezpieczeńswa obrotu gospodarczego i przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Rejestr jest jawny, bezpłatny i dostępny dla wszystkich, co ułatwia weryfikację beneficjentów rzeczywistych podmiotów gospodarczych. Od 13 października 2019 roku firmy zobowiżane są do zgłaszania beneficjentów rzeczywistych do CRBR.
Zgłoszenia do CRBR dokonują:
- spółki akcyjne,
- spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,
- spółki komandytowo-akcyjne,
- spółki komandytowe,
- spółki jawne,
- spółki partnerskie
- spółdzielnie,
- fundacje,
- stowarzyszenia podlegające wpisowi do KRS,
- spółki i spółdzielnie europejskie,,
- oddziały przedsiębiorców zagranicznych.
Zgłoszenie beneficjenta rzeczystego do CRBR
Aby dokonać zgłoszenia beneficjenta rzeczywistego do CRBR, potrzebujemy danych podmiotu oraz osoby zgłaszanej.
Będą nam potrzebne dane dotyczące firmy:
- nazwa,
- forma organizacyjna,
- adres siedziby,
- numer wpisu do KRS,
- numer NIP.
Dane beneficjenta rzeczywistego:
- imię i nazwisko,
- informacje o posiadanych obywatelstwach,
- państwo zamieszkania,
- numer PESEL,
- data urodzenia w przypadku, gdy beneficjent nie posiada numeru PESEL,
- informacja o posiadanych udziałach i/lub uprawnieniach, które posiada.
Zgłoszenie do CRBR musi zostać dokonane przez osobę uprawnioną do reprezentowania podmiotu gospodarczego, którego dotyczy wpis. Warto wiedzieć, iż osoba zgłaszająca ponosi odpowiedzialność karną za wprowadzenie błędnych lub fałszywych danych. .
Ministerstro Finansów przypomina - "Podmioty, które nie dopełniły obowiązku zgłoszenia lub aktualizacji informacji do CRBR w terminie wskazanym w ustawie lub podały informacje niezgodne ze stanem faktycznym, podlegają karze pieniężnej do wysokości 1 mln zł." Kary nakładane są nie tylko za brak zgłoszenia, ale również za zgłoszenie dokonane po terminie ustawowym 14 dni.
Banki ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, zobowiązane zostały do zbierania i weryfikowania danych o beneficjentach rzeczywistych. Jeżeli klient nie dokona zmian i Bank stwierdzi niezgodności z Rejestrem jest zobowiązany zgłosić tę informacje do ogranu prowadzącego CRBR.
Jeżeli jeszcze nie dokonałeś wpisu do CRBR lub Twoj wpis jest nie aktualny - jak najszybciej popraw te dane.
Bieżące informacje znajdziesz na stronie Ministerstwa Finansów: