Skip to main content
Split Payment

Split Payment

    Mechanizm Podzielonej Płatności - Split Payment

    Z dniem 1 lipca 2018 r. zaczęła obowiązywać Ustawa z dnia 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw wprowadzająca mechanizm podzielonej płatności (ang. Split Payment).  Link do ustawy: http://prawo.sejm.gov.pl

    Co to oznacza?

    • Bank Spółdzielczy w Brzeźnicy miał obowiązek założyć do dnia 01.07.2018 r. każdemu przedsiębiorcy posiadającemu rachunek rozliczeniowy w PLN, specjalny rachunek bankowy - tzw. Rachunek VAT;
    • Bank Spółdzielczy w Brzeźnicy automatycznie otworzył jeden Rachunek VAT dla każdego klienta posiadającego w Banku jeden lub więcej rachunków rozliczeniowych w PLN, nawet jeżeli ten nie rozlicza podatku VAT. Na wniosek klienta posiadającego więcej niż jeden rachunek rozliczeniowy, Bank może otworzyć kolejne Rachunki VAT. UWAGA: Zgodnie z Ustawą mechanizm podzielonej płatności nie dotyczy klientów indywidualnych. Od 01.07.2018 r. Klienci Banku Spółdzielczego w Brzeźnicy mogą wykonać przelew korzystając z dwóch opcji:
    • dotychczasowym sposobem,
    • wykorzystując mechanizm podzielonej płatności, płacąc za fakturę zawierającą płatność podatku VAT;

    Cechy i funkcjonalność Rachunku VAT:

    • jest otwierany automatycznie dla prowadzonych rachunków rozliczeniowych, bez zawierania odrębnej umowy lub aneksu do umowy zawartej z Bankiem;
    • jest prowadzony bezpłatnie;
    • wszystkie dokonywane operacje są potwierdzane wyciągami bankowymi. Wyciągi sporządzane są z częstotliwością wskazaną przez Klienta w sposób i na zasadach uzgodnionych z Bankiem, analogicznie jak dla pozostałych rachunków rozliczeniowych;
    • informacja o numerze NRB dostępna jest w systemie bankowości elektronicznej lub w placówkach Banku;
    • przelewy w ramach mechanizmu podzielonej płatności są dokonywane przy użyciu dedykowanego komunikatu ze wskazaniem:
    1. numeru faktury, w związku z którą dokonywana jest płatność,
    2. numeru NIP kontrahenta,
    3. kwoty brutto faktury,
    4. kwoty VAT;
    • dysponowanie środkami na rachunku VAT jest możliwe w następujących sytuacjach:
    • wykonywania przelewu odpowiadającego kwocie VAT do dostawców Klienta;
    • wykonywania przelewu pomiędzy własnymi rachunkami VAT w tym samym banku;
    • dokonywania zapłaty podatku VAT do urzędu skarbowego;
    • wypłaty środków z rachunku VAT w innym celu na podstawie postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.

    Mechanizm Podzielonej Płatności - Pytania i Odpowiedzi: Dział 1. RACHUNEK VAT

    1. Gdzie Klient może znaleźć tekst Ustawy wprowadzającej rachunek VAT i Mechanizm Podzielonej Płatności ?

      Tekst ustawy dostępny jest na stronach Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej (w zakładce ISAP – Internetowy System Aktów Prawnych) tj. www.sejm.gov.pl .

    2. Klient otworzył rachunek rozliczeniowy w Banku przed 01 lipca 2018 r. tj. przed wejściem w życie Ustawy. Czy Bank dla tego rachunku rozliczeniowego otworzy rachunek VAT?

      Tak, Bank zgodnie z Ustawą z dnia 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Ustawa), będzie miał obowiązek otworzyć rachunek VAT dla każdego przedsiębiorcy posiadającego rachunek/rachunki rozliczeniowe w PLN.

    3. Czy Klient musi złożyć do Banku wniosek o otwarcie rachunku VAT?

      Nie, Bank zgodnie z ustawą otworzy automatycznie do 01 lipca 2018 r. jeden rachunek VAT dla wszystkich rachunków rozliczeniowych Klienta prowadzonych w PLN. Natomiast, gdy Klient chce posiadać w Banku więcej niż jeden rachunek VAT musi w Banku złożyć stosowny wniosek o otwarcie kolejnego rachunku VAT.

    4. Czy automatyczne otwarcie rachunku VAT przed 01 lipca 2018 r., będzie wiązało się z zawarciem umowy lub aneksu do umowy rachunku zawartej z Bankiem?

      Nie, otwarcie rachunku VAT nie wymaga zawarcia odrębnej umowy lub aneksu do umowy zawartej z Bankiem.

    5. Ile rachunków VAT Bank będzie prowadził dla Klienta? Czy będzie mógł posiadać w Banku więcej niż jeden rachunek VAT?

      Bank automatycznie otworzy jeden rachunek VAT dla każdego Klienta posiadającego w Banku jeden lub więcej rachunków rozliczeniowych w PLN. Na wniosek Klienta posiadającego więcej niż jeden rachunek rozliczeniowy, Bank może otworzyć kolejne rachunki VAT.

    6. Czy Bank będzie prowadził rachunki VAT dla rachunków walutowych?

      Nie. Rachunki VAT powiązane są wyłącznie dla rachunków rozliczeniowych prowadzonych w PLN.

    7. Jaką opłatę będzie pobierał Bank z tytułu otwarcia i prowadzenia rachunku VAT?

      Za otwarcie i prowadzenie rachunku VAT, Bank nie będzie pobierał żadnych opłat.

    8. Czy Bank otworzy Rachunek VAT dla Klienta- przedsiębiorcy, który nie jest „VAT-owcem”?

      Tak, Ustawa jednoznacznie wskazuje, że do każdego rachunku rozliczeniowego prowadzonego w PLN dla Klienta - przedsiębiorcy, Bank musi otworzyć i prowadzić rachunek VAT, nawet jeżeli nie rozlicza VAT-u.

    9. Czy Bank na wniosek Klienta może zamknąć rachunek VAT?

      Rachunek VAT jest zamykany wraz z zamknięciem ostatniego rachunku rozliczeniowego w PLN dla Klienta. Warunkiem zamknięcia rachunku rozliczeniowego jest saldo 0 PLN na rachunku VAT. Jeśli saldo jest dodatnie, wtedy Klient musi złożyć wniosek w Urzędzie Skarbowym o zwolnienie środków z rachunku VAT.

      Jeżeli Klient posiada w Banku kilka rachunków VAT, na wniosek Klienta, Bank zamknie dany rachunek VAT, przyporządkowując rachunek rozliczeniowy, do którego był przyporządkowany zamykany rachunek VAT do innego rachunku VAT.

    10. Czy Klient będzie mógł zasilić własny rachunek VAT?

      Nie. Klient nie będzie miał możliwości przeksięgowania środków z rachunku rozliczeniowego na rachunek VAT. Klient będzie mógł przeksięgować środki ze swojego rachunku VAT na inny rachunek VAT prowadzony w ramach tej samej firmy w tym samym Banku.

    11. Czy Klient będzie miał swobodny dostęp do środków zgromadzonych na rachunku VAT?Nie. Aby uwolnić środki zgromadzone na rachunku VAT, klient będzie musiał się zgłosić do urzędu skarbowego i uzyskać zgodę na ich przeksięgowanie na rachunek bieżący. Urząd ma na decyzję 60 dni. Po jej otrzymaniu, bank powinien niezwłocznie zastosować się do wniosku Klienta.

    Dział 2. MECHANIZM PODZIELONEJ PŁATNOŚCI

    1. Od kiedy Klient będzie mógł realizować w Banku przelewy wykorzystując Mechanizm Podzielonej Płatności?

      Zgodnie z zapisami Ustawy, od dnia 1 lipca 2018 r.

    2. Jaka jest różnica między „Mechanizmem Podzielonej Płatności” a „Split Payment”?

      Nie ma różnicy. To dwie nazwy dla tego mechanizmu płatności. Nazwa „Split Payment” często stosowana jest w mediach i zapożyczona jest z języka angielskiego (tłumaczenie: Split Payment = Podział płatności). Natomiast nazwa „Mechanizmem Podzielonej Płatności” została wykorzystana w Ustawie.

    3. Czy stosowanie płatności w Mechanizmie Podzielonej Płatności będzie obowiązkowe od 01 lipca 2018 r.?

      Nie. Stosowanie płatności w Mechanizmie Podzielonej Płatności jest dobrowolne. Decyzja o rodzaju płatności należy do płatnika faktury. Dla przelewów przychodzących system ten będzie jednak obowiązkowy. Oznacza to, że nawet jeśli Klient nie będzie planować aktywnego korzystania z Mechanizmu Podzielonej Płatności, to kontrahent Klienta może taki przelew zlecić na jego rzecz, a Bank przeksięguje kwotę VAT na rachunek VAT Klienta.

    4. Czy Klient, żeby dokonać zapłaty za fakturę w Mechanizmie Podzielonej Płatności musi zlecić dwa przelewy (odrębnie w kwotach netto i VAT)?

      Nie. Klient będzie wykonywał jeden przelew (w nowej formatce) na zwykły rachunek rozliczeniowy odbiorcy- wskazany na fakturze, tak jak w chwili obecnej.

    5. Co Klient będzie musiał zrobić, żeby zrealizować płatność w Mechanizmie Podzielonej Płatności?

      Decydując się na dokonanie płatności w Mechanizmie Podzielonej Płatności, Klient będzie musiał wybrać nowy rodzaj przelewu oraz wskazać następujące dane (rozszerzone w stosunku do danych stosowanych w dotychczasowych płatnościach) tj.: kwotę brutto płatności, kwotę VAT, nr NIP wystawcy faktury oraz numer faktury VAT związanej z płatnością - dodatkowo Klient będzie miał możliwość umieszczenia dodatkowego dowolnego opisu płatności.

    6. Czy Klient może zrealizować przelew w Mechanizmie Podzielonej Płatności nie mając wystarczających środków na pokrycie kwoty VAT na rachunku VAT?

      Tak. W takim przypadku brakująca kwota zostanie pobrana ze środków na rachunku rozliczeniowym. Przelew zostanie zrealizowany również w przypadku, gdy saldo rachunku VAT wynosić będzie 0 zł, wówczas cała kwota VAT zostanie pobrana z rachunku rozliczeniowego. Warunkiem realizacji przelewu MPP dla w/w przypadku jest posiadanie wystarczających środków na rachunku rozliczeniowym.

    7. Czy Klient w ramach Mechanizmu Podzielonej Płatności może zrealizować/otrzymać przelew w walucie obcej?

      Nie. Mechanizm Podzielonej Płatności dotyczy wyłącznie rozliczeń prowadzonych w PLN.

    8. Czy Klient w ramach Mechanizmu Podzielonej Płatności może zapłacić tylko kwotę netto faktury VAT?

      Nie. W płatności z wykorzystaniem Mechanizmu Podzielonej Płatności konieczne jest wskazanie kwoty VAT, która musi być większa od 0 PLN.

    9. Czy Klient za pomocą Mechanizmu Podzielonej Płatności będzie mógł zapłacić tylko kwotę VAT z faktury?

      Tak. Klient, chcąc przekazać jedynie kwotę VAT, powinien w Mechanizmie Podzielonej Płatności: podać kwotę VAT równą kwocie brutto płatności. Przykład: kwota brutto otrzymanej faktury wynosi 123 PLN, kwota netto faktury wynosi 100 PLN i kwota VAT faktury wynosi 23 PLN, należy w polu „kwota płatności (brutto)” wpisać 23 PLN oraz w polu „kwota VAT” wpisać także 23 PLN. W takim wypadku w Mechanizmie Podzielonej Płatności zostanie przekazana wyłącznie kwota VAT.

    10. Czy Klient będzie mógł wykonać przeksięgowanie środków pomiędzy swoimi rachunkami VAT w różnych bankach?

      Nie. Ustawa nie przewiduje takiej możliwości. Natomiast Klient będzie mógł wykonać przeksięgowania środków pomiędzy swoimi rachunkami VAT w tym samym banku.

    11. Czy Klient będzie mógł wykonać przeksięgowanie środków pomiędzy swoimi rachunkami VAT w tym samym banku?

      Tak. Warunkiem operacji przeksięgowania środków pomiędzy rachunkami VAT Klienta w tym samym banku jest posiadanie co najmniej dwóch rachunków VAT.

    12. Czy Klient będzie mógł wykonać przelew w Mechanizmie Podzielonej Płatności bezpośrednio z rachunku VAT?

      Nie. Przelew w Mechanizmie Podzielonej Płatności realizowany będzie zawsze za pośrednictwem rachunku rozliczeniowego Klienta.

    13. W jakich przypadkach nastąpić może obciążenie rachunku VAT?

      Zgodnie z Ustawą, dozwolone typy obciążeń rachunku VAT to m.in.:

      • zapłata za fakturę w Mechanizmie Podzielonej Płatności,
      • zapłata podatku VAT do Urzędu Skarbowego,
      • realizacja decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego o przeksięgowaniu środków na rachunek rozliczeniowy Klienta,
      • zwrot przelewu (błędnie otrzymanego w Mechanizmie Podzielonej Płatności),
      • przeksięgowanie środków pomiędzy rachunkami VAT prowadzonymi w tym samym banku,
      • realizacja zajęcia na podstawie administracyjnego tytułu wykonawczego.
    14. W jakich przypadkach nastąpić może uznanie rachunku VAT?

    Zgodnie z Ustawą, dozwolone typy uznania rachunku VAT to m.in.:

    • zapłaty za fakturę w Mechanizmie Podzielonej Płatności w części dotyczącej kwoty VAT,
    • przeksięgowania środków pomiędzy rachunkami VAT prowadzonymi w tym samym banku,
    • uznania z tytułu decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego,
    • zwrotu środków z tytułu błędnie zleconej płatności w Mechanizmie Podzielonej Płatności.

    Dział 3. PRAKTYCZNE INFORMACJE DLA KLIENTA

    1. Klient otrzymuje od swoich kontrahentów „faktury pro-forma”. Czy na podstawie takiej faktury będzie można dokonać płatności stosując Mechanizm Podzielonej Płatności?

      Nie, ponieważ płatności w ramach Mechanizmu Podzielonej Płatności można dokonać tylko w sytuacji posiadania faktury w rozumieniu ustawy o VAT.

    2. Czy Klient wystawiając fakturę będzie musiał wskazywać dwa rachunki bankowe: jeden rozliczeniowy i drugi VAT?

      Nie. W fakturze będzie wskazywany jedynie rachunek rozliczeniowy.

    3. Czy Klient będzie mógł zapłacić zaliczkę w Mechanizmie Podzielonej Płatności?

      Nie, w sytuacji kiedy najpierw dojdzie do zapłaty, a dopiero potem do wystawienia zaliczkowej faktury VAT. Dla realizacji płatności w Mechanizmie Podzielonej Płatności niezbędna jest faktura VAT.

      Tak, w sytuacji, kiedy przed płatnością została wystawiona zaliczkowa faktura VAT.

    4. Czy Klient będzie mógł wykonać przelew w Mechanizmie Podzielonej Płatności z tytułu częściowej zapłaty za fakturę?

      TAK.

    5. Klient często dokonuje jednej płatności wobec kontrahenta z tytułu kilku faktur. Czy w ramach Mechanizmu Podzielonej Płatności, Klient będzie mógł dokonać jednym przelewem zapłaty za kilka faktur?

      Nie, jedna płatność w Mechanizmie Podzielonej Płatności odpowiada jednej fakturze.

    6. Czy przelew w Mechanizmie Podzielonej Płatności będzie można skierować do rozliczenia w SORBNET?

      TAK.

    7. Czy po 01 lipca 2018 r. zmieni się sposób płatności i rozliczania Klienta z Urzędem Skarbowym z tytułu podatku VAT?

      Nie, z zastrzeżeniem że realizacja przelewu do US następuje z rachunku rozliczeniowego z wykorzystaniem dostępnych środków na rachunku VAT.

    Napisz do nas

    Bank Spółdzielczy w Brzeźnicy

    ul. Kalwaryjska 5
    34-114 Brzeźnica

    Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Tel. 33 879 20 04

    Sekretariat - wew. 33

    Rachunki Detaliczne - wew. 32, 36, 39

    Rachunki Firmowe - wew. 52

    Kredyty Detaliczne - wew. 40, 51

    Kredyty Firmowe - wew. 43, 44

    Windykacja - wew. 41

    Księgowość - wew. 34, 35

    Bankowość Elektroniczna - wew. 42 lub 784 948 709; 784 948 754

    Godzinny pracy Banku:

    Poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek od godz. 7:00 do godz. 15:00
    środa od godz. 7:00 do godz. 18:00

    Kod SWIFT: POLUPLPR
    Nr IBAN: PL+NRB Klienta

    Punkt Obsługi Klienta w Spytkowicach

    ul. Zamkowa 12
    34-116 Spytkowice

    Tel. 33 879 18 13 lub 33 879 10 52

    Godzinny pracy POK:

    Poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek od godz. 7:00 do godz. 14:30
    środa od godz. 7:00 do godz. 17:00

    Punkt Obsługi Klienta w Paszkówce

    ul. Pobiedr 20
    34-113 Paszkówka

    Tel. 33 879 05 00

    Godzinny pracy POK:

    Wtorek od godz. 7:30 do godz. 10:00

    Bankomaty

    Centrala (z funkcją wpłatomatu)
    ul. Kalwaryjska 5
    34-114 Brzeźnica
    Czynny całodobowo

    POK - Urząd Gminy
    ul. Zamkowa 12
    34-116 Spytkowice
    Czynny całodobowo

    Budynek Cafe Maja (z funkcją wpłatomatu)
    ul. Rynek 32
    34-116 Spytkowice
    Czynny w godzinach otwarcia "Cafe Maja"

    Dom Strażaka
    ul. Księdza Gołby 33
    34-116 Bachowice
    Czynny całodobowo

    Budynek OSP
    ul. Pobiedr 20
    34-113 Paszkówka
    Czynny całodobowo



    Sesje Przelewów ELIXIR

    Godziny sesji przelewów przychodzących:

    8:00 - I sesja

    12:00 - II sesja

    14:30 - III sesja

    Godziny sesji przelewów wychodzących:

    10:30 - I sesja

    13:30 - II sesja

    14:40 - III sesja

    16:00 - IV sesja (środa)

    Cookies
    Znajdziesz nas też tutaj